Галопиращите цени на бензина и дизела карат все повече българи да търсят алтернативен и по-евтин начин за придвижване с любимите си автомобили. У нас се продават водородни системи за коли, които струват около750 лева и чрез тях може да се постигне значително намаляване на разхода на гориво.
Депутатът от ГЕРБ Анатолий Йорданов вече инсталира такава водородна клетка, за да пести от гориво в джип Great Wall, информира наскоро в. "168 часа". Огромната машина е собственост на "Литекс моторс" на Гриша Ганчев, а народният представител от Ловеч я кара гратис, защото е избран, за да й прави тест драйв.
"Карам на водород, като устройството само произвежда гориво вътре в автомобила. Това е съпътстваща система, която само намалява разхода на гориво с 20 до 34% според това дали е на градско, или извънградско каране. Освен това се увеличава мощността на колата и е екологично", разказа той пред медията. Изобретението било дело на учен от български произход през 70-те години - Жул Браун. Водата се сменяла на няколко хиляди километра.
"Автомобилът върви добре, доволен съм, но още не съм го купил, договорът ми за тест драйв е за 1 г.", каза Йорданов. Според него фирмата производител е имала нужда от проверка за качествата на колите, преди да започне серийно производство. Миналата година той разказа, че в договора му пише, че на всеки 2000 км пише протокол за възможните дефекти и проблеми на колата. Идеята била да се отстранят преди старта на серийното производство.
Hydrox Systems е една от фирмите, които предлага водородни системи за автомобили у нас. Те ги наричат "горивна клетка", защото произвежда водород и кислород едновременно чрез процеса на електролиза. Зарежда се с дестилирана вода и биоразградим електролит, който се налива в системата. Това давало максимален контрол върху процеса на електролиза. Когато се добави постоянен ток, водата започва да се разпада на водород (две части) и кислород (една част) в абсолютно им състояние - 99,99% чистота. Следващата стъпка е отвеждането на произведените газове от водородния генератор до предгоривната камера на двигателя, което се случва с помощта на вакуума, създаден от самия мотор. Там водорода и кислородът се смесват с останалото гориво (бензин, дизел и др.), отвеждат се към цилиндрите, от което се получават много по-ефективно изгаряне на този горивен микс и респективно намаляване значително на разхода на течното гориво, както и значително намаляване на вредните емисии. Ефектът на пестене на конвенционално гориво е между 15 и 50%, което зависи също така от различни фактори: тип двигател (бензин, дизел), кубатура, износване, изправност на мотора и алтернатора, поведение при шофиране и др.
Системата не е под налягане, което я прави много по-сигурна от газовите или метановите уредби. Тя е подсигурена допълнително с реле, бушон, амперметър и на практика е абсолютно сигурна.
Стартът на работа е със самото запалване на двигателя, също така има и допълнителен бутон за включване или изключване, а в момента, в който изгасите двигателя тя автоматично спира производството на водород и кислород. Обслужването на практика е елементарно, като трябва да се допълва съответният резервоар
с вода и електролит, който струва 1,20 лв. и стига за година напред. Най-добър ефект се отчита при дизелови и турбодизелови агрегати, като е възможно да се достигне до 50 % икономия при постоянна скорост извън градски условия.
Системата работи отлично дори и през зимата, като има ниска консумация на вода. Клетката на Hydrox Systems е произведена по най-модерна технология, с лазерно отрязани ламели до най-висока прецизност, което я прави много надеждна и с дълъг живот, поради което клетката има 2 години гаранция.
Неудобствата на тази екологична джаджа са, че трябва да се следи и регулярно да се допълва с вода.
BMW вече тества 100 чисти коли
BMW Hydrogen 7 е първият в света водороден автомобил, който е готов да влезе в серийно производство. Той вече доказва възможностите си на практика в реални условия. Подлагат се на проверка 100 автомобила BMW Hydrogen 7, които са дадени под наем на известни личности в областта на културата, политиката, бизнеса и медиите - сред тях са режисьорът Флориан Хенкел фон Донерсмарк, носител на Оскар и Ерих Зихт, председател на борда на директорите на компанията за автомобили под наем Sixt.
Опитът от изпитанията в реални условия показа, че преминаването към водород е напълно съвместимо с комфорта, динамиката и безопасността, които очаквате от BMW.
"Ще представим такъв автомобил на широката публика за по-малко от две години", заяви говорител на фирмата. Това означава, че в BMW са решили да ускорят разработката на автомобилите с водородни двигатели, които по първоначални планове трябваше да се появят през 2010 г. Като начало BMW ще произведе няколкостотин автомобила с водороден двигател. Те ще бъдат хибридни и горивото ще може да се избира - обикновен бензин или водород. Това се прави заради все още неразвитата инфраструктура за зареждане с водородно гориво. Поради големия размер на двата резервоара за бензин и втечнен водород, в BMW смятат, че засега само автомобилите от серия 7 са подходящи за този хибриден вариант. Като дългосрочен план обаче във фирмата се работи за снабдяването на всеки от моделите с двигател, даващ възможност за изгаряне на водородно гориво.
Още през 2004 г. на автосалона в Париж баварската фирма представи най-бързата, задвижвана от водород кола - Н2R, която може да достигне максимална скорост от над 300 км/час и има ускорение от 0 до 100 км/час за около 6 секунди. BMW разработва и технологията на задвижване чрез горивни клетки, но по-големите усилия са съсредоточени в разработката на двигатели с вътрешно горене, използващи за гориво водород.
Екомерцедеси навъртяха 30 000 км
Дебютните разработки на немския концерн на тема водородно задвижване безпроблемно стигнаха до финала на световното си турне. Трите B-класи F-Cell се завърнаха във Франкфурт след 70 дни, в които изминаха 30 000 километра, минавайки през 14 страни. Тъй като в по-голяма част от местата, през които Mercedes-Benz F-Cell World Drive премина, няма станции за зареждане с водород, екипът на проекта бе принуден да превозва със себе си мобилна зарядна машина. Интересна случка мерцедесите претърпяха в Казахстан, където единият от тях бе ударен от местен шофьор. За радост на съпътстващите техници колата бе ремонтирана бързо в сервиз наблизо и продължи по пътя си заедно с останалите два водородни автомобила.
Именно чрез F-Cell World Drive Mercedes-Benz отбеляза 125-ата годишнина от откриването на автомобила от Карл Бенц.
F-Cell е тих, фин, комфортен и много забавен за каране. Горивната клетка, водородните резервоари и компонентите на електрическото задвижване са така добре интегрирани в колата, че е трудно да се направи разлика между F-Cell и стандартния Mercedes B-класа.
Mercedes се възползва от възможността за зареждане с високо налягане от индустриални водородни помпи - процес, който отнема време колкото за зареждане на кола с гориво. В извънградските зони обаче се използваше Sprinter ван с голяма помпа за пълнене с водород от Linde резервоар с нагнетяване до почти 700 атмосфери за максимален пробег.
С предвидено излизане на пазара през 2015 г., Mercedes F-Cell изглежда готов.